21-fevral kuni O’zbekiston Prezidenti 2030 yilga qadar Toshkent, Nukus va viloyat markazlarida Yevro-5 standartiga javob bermaydigan avtomobillarning foydalanishini cheklash haqida farmon imzoladi.
Agar Prezidentning farmoni so’zsiz bajarilsa, UzAuto Motors model qatorining katta qismi taqiqlanishi mumkin, chunki mahalliy bozor uchun mo’ljallangan avtomobillar (ya’ni Osiyo pozitsiyalari) Yevro-2 ekologik sinfiga javob beradi.
Shuningdek, O’zbekistonga yetkazib berilgan xorijiy avtomobillar past sifatli yoqilg’i tufayli Yevro-4 talablariga moslashtirilgan.
O’zbekiston ishlab chiqarilgan UzAuto Motors avtomobillari, Kazaxiston, Rossiya va boshqa mamlakatlarga eksport qilinadiganlar Yevro-5 talablariga javob beradi. Asosiy farq — chiqindi gazlarini qayta ishlash tizimida EGR klapani mavjudligi. Yevro-5 avtomobillarida chiqindi gazlarining bir qismi dvigatelga qaytariladi, bu esa Yevro-2 mashinalarida mavjud emas.
Milliy sertifikatsiya tizimining rasmiy hujjatlariga ko’ra, byudjet sinfidagi avtomobillar Yevro-2 ruxsatnomasiga ega edi:
Cobalt
Lacetti
Nexia
Spark
Shunday qilib, cheklovlar faqat eski Sovet avtomobillari emas, balki O’zbekistonda ishlab chiqarilgan barcha byudjet modellari, jumladan Tico, Matiz, Damas, Labo, Nexia 1, 2 va 3, Cobalt, Lacetti, Gentra ostiga tushishi mumkin.
Yevro-2 va Yevro-5 o’rtasidagi asosiy farq, zararli chiqindilarni atmosferaga chiqarish bo’yicha qo’yilgan cheklovlar darajasidir. Yevro-2 dvigatellari soddalashtirilgan katalitik neytralizatorga ega, lekin EGR tizimidan foydalanmaydi, bu esa Yevro-5 dvigatellari zararli azot oksidlarini kamaytirish uchun foydalanadigan tizimdir. Yevro-5 katalizatori ko’proq ilg’or qurilma va qimmat elektron komponentlarga ega.
Yevro-5 standartiga javob beradigan avtomobillar ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatishda qimmatroq, chunki ular zararli chiqindilarni nazorat qilish tizimlari ko’proq murakkab va sifatli yoqilg’i talab qiladi.